خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» زنان بیشتر دچار افسردگی می شوند یا مردان؟ (قسمت ۱)

زنان بیشتر دچار افسردگی می شوند یا مردان؟ (قسمت ۱)

نقش مهمی که نشخوار ذهنی در ایجاد افسردگی بازی می کند، توجه ما را به این نکته جلب می کند که افسردگی اساساً یک بیماری زنانه است. تحقیقات پی در پی نشان داده است که در طول قرن بیستم، زنان به مراتب بیش از مردان دچار افسردگی شده اند. در حال حاضر این نسبت دو به یک است.

چرا باید زنان بیش از مردان به این بیماری مبتلا شوند؟

آیا دلیل بالاتر بودن تعداد زنان بیمار تمایل بیشتر ایشان به مراجعه به پزشک است؟ خیر. تحقیقات خانه به خانه نیز نتیجه مشابهی را دربازه کثرت زنان افسرده نشان می دهد.

آیا به این دلیل است که زنان بیش از مردان مایل اند آشکارا درباره مشکلات خود صحبت کنند؟ احتمالاً خیر. نتایج به دست آمده در شرایط علنی و غیر علنی (یعنی شرایطی که افراد به صورت ناشناس در تحقیق شرکت کردند) نیز همان نسبت دو به یک را نشان می دهد.

آیا به این دلیل است که زنان حاضرند کارهایی پست تر با حقوقی کمتر از مردان را انجام دهند؟ خیر. این نسبت حتی در گروه هایی از زنان و مردان با مشاغل و درآمد یکسان نیز دو به یک باقی ماند: زنان ثروتمند دو برابر مردان ثروتمند و زنان بیکار دو برابر مردان بیکار درگیر افسردگی می شوند.

آیا نوعی تفاوت زیست شناختی عامل افزایش افسردگی است؟ احتمالاً خیر. تحقیقات به عمل آمده در خصوص تحریک پذیری زنان پیش از قاعدگی و پس از زایمان نشان می دهد که تغییرات هورمونی در ایجاد افسردگی مؤثر است، اما نه تا اندازه ای که چنین اختلافی را به وجود آورد.

آیا به دلیل تفاوت ژنتیکی است؟ مطالعات دقیق درباره میزان افسردگی در فر زندان پسر و دخترِ بیماران افسرده نشان می دهد که تعداد بسیار زیادی از پسرانِ مردان افسرده به این بیماری مبتلایند. چنین میزان بالایی با درنظر گرفتن نحوه انتقال کروموزوم از پدر به پسر و از مادر به دختر، این نظریه را که «ژنتیک عامل اصلی این تناسب نامتوازن است» نقض می کند.

شواهد به دست آمده گویای این واقعیت است که ژنتیک در ایجاد افسردگی مؤثر است، اما هیچ یک از آنها نشان نمی دهد که این تأثیرگذاری در زنان بیش از مردان است.

سه نظریه جالب باقی می ماند.

ادامه در مطلب بعدی...


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده